De afgelopen
vier jaar heb ik groepjes 8ste groepers begeleid bij het bouwen van websites voor de Thinkquest
competitie, waarin een paar honderd scholen strijden om de
trofee voor de beste educatieve site van het jaar.
We houden
meestal de groepjes klein, zo'n 6 tot 8
leerlingen, allemaal vrijwillig maar zeker niet allemaal
computer bollebozen. We beginnen in November met het kiezen van
een onderwerp en verdelen dat vervolgens in hoofdstukken die
door de verschillende leerlingen alleen of in paren worden
uitgezocht. Tegelijk leren de kinderen omgaan met de frontpage
software die we voor het bouwen van de site gebruiken. Ook
andere taken (verzamelen van illustratie materiaal, ontwerp van
de 'look' van de site, voortgangscontrole) worden verdeeld.
Vanaf ongeveer midden Januari gaan we daadwerkelijk webpagina's
maken. In april moet alles klaar zijn en wordt de site 'ge-upload'.
Op vrijdag wordt wekelijks een vergadering gehouden terwijl het
meeste werk gedaan wordt gedurende de rest van de week als de
leerlingen klaar zijn met hun reguliere werk.
Het is telkens weer een fantastisch proces. De
bedoeling is dat de kinderen alles echt zelf doen. Ze leren daar
enorm veel van, niet alleen over het onderwerp en de software
maar vooral over teamwerk, samenwerking, individuele en
collectieve verantwoordelijkheid, planning, timing en het werken
met deadlines. En dat is precies het doel van het project. We
gaan niet in de eerste plaats voor technische hoogstandjes of
perfecte inhoud maar meer voor een groepsproces waarin ieder
individu ruimte krijgt voor zijn eigen kennis, talenten en
aspiraties.
|
|