'THINKQUEST'  WEBSITES PROJECTEN

 

De afgelopen vier jaar heb ik groepjes 8ste groepers begeleid bij het bouwen van websites voor de Thinkquest competitie, waarin een paar honderd scholen strijden om de trofee voor de beste educatieve site van het jaar.
 
We houden meestal de groepjes klein, zo'n 6 tot 8 leerlingen, allemaal vrijwillig maar zeker niet allemaal computer bollebozen. We beginnen in November met het kiezen van een onderwerp en verdelen dat vervolgens in hoofdstukken die door de verschillende leerlingen alleen of in paren worden uitgezocht. Tegelijk leren de kinderen omgaan met de frontpage software die we voor het bouwen van de site gebruiken. Ook andere taken (verzamelen van illustratie materiaal, ontwerp van de 'look' van de site, voortgangscontrole) worden verdeeld.  Vanaf ongeveer midden Januari gaan we daadwerkelijk webpagina's maken. In april moet alles klaar zijn en wordt de site 'ge-upload'. Op vrijdag wordt wekelijks een vergadering gehouden terwijl het meeste werk gedaan wordt gedurende de rest van de week als de leerlingen klaar zijn met hun reguliere werk.
 
Het is telkens weer een fantastisch proces. De bedoeling is dat de kinderen alles echt zelf doen. Ze leren daar enorm veel van, niet alleen over het onderwerp en de software maar vooral over teamwerk, samenwerking, individuele en collectieve verantwoordelijkheid, planning, timing en het werken met deadlines. En dat is precies het doel van het project. We gaan niet in de eerste plaats voor technische hoogstandjes of perfecte inhoud maar meer voor een groepsproces waarin ieder individu ruimte krijgt voor zijn eigen kennis, talenten en aspiraties.
 
 
 

 

 

2008

Voor het eerst deed dit jaar de hele groep 8 mee met thinkquest. Het onderwerp was film en daar kan iedere leerling wel wat van zijn gading in vinden natuurlijk. Niet alleen schreven de kinderen uitgebreid over favoriete films en sterren, maakten ze powerpoint presentaties over film-beroepen en filmgenres, maar ook maakten ze zelf een spannende film,  "Moord in de Groeter Duinen" genaamd.

 

 

 

2007

Riolering was het onderwerp dit jaar. Een excursie naar Alkmaar en het bezoek van een riolerings expert van de gemeente Bergen zorgden voor de meeste informatie. Zo zeer zelfs dat de kinderen met de site doordrongen tot de groep van 40 finalisten van 2007!

 

 

2006

Deze keer kozen de 7 leerlingen voor hun eigen dorp, Groet, als onderwerp. Fantastisch om te zien hoe ze hun informatie bij elkaar haalden, interviews en foto's maakten en uiteindelijk deze zeer informatieve site bouwden!

 

 

 

2005

Het eerste jaar dat we meededen en we hadden dan ook nog een boel te leren! Het onderwerp was het internet zelf en de groep probeerde enthousiast uit te leggen wat dat precies was. Aan wie..? Ja, aan diegenen die het zelf ook al ontdekt hadden...